Karlstad

Veckobrev v47

22 november 2022

Situationen i Ukraina,
blev veckans föredrag av Olga Sosnira, flykting och journalist från Ukraina. Det var uppenbarligen ett intressant ämne, då det blev ett välbesökt möte.
Ulf Sandén, vår president kunde konstatera att vi var hela 8 gäster förutom 16 egna medlemmar. Trevligt!

Olga, som bott i östra Ukraina, berättade om vad som hänt sedan kriget startade 2014. Från början var det otäckt men det blev ganska snabbt lugnare, även om kriget fortsatta på lägre nivå, i många år.

Det var först i början av 2022 som invasionen började och allt blev jobbigt. Olga bestämde sig för att söka skydd för sig, sin mor och sina två döttrar längre bort från fronten. Först till västra Ukraina, sedan till Polen, därefter till Sverige, först Kristinehamn, sedan till Karlstad.

De bor nu i två rum, utan innervägg, på Kronoparken. Yngsta dottern går i förskolan och den äldre dottern på mellanstadiet. Båda trivs i skolan. Maken, farfar och farmor är kvar i Ukraina, män får inte lämna landet, farmor vill inte.

Olga har lärt sig riktigt bra svenska på dessa månader och söker jobb. Vill kunna försörja sig själv och betala skatt.

En härlig berättelse av en härlig personlighet!

Polaris i mobilen förevisade sedan vår IT-guru Per Sidetun. Den är väldigt praktisk och visar bland annat vårt program. Instruktion om hur installera är utskickad på nytt.

Årsmöte har vi nästa måndag, 28/11 kl. 11.45 (Plaza). Förutom det vanliga, val av ny styrelse, årsresultat mm, kommer vi att tala om Tingvalla samt förhoppningsvis om vår kommande Jubileumsfest.
Vi hoppas att så många som möjligt kommer då.

Sekreteraren

2024 © RC Karlstad - alla rättigheter förbehålles