Karlstad

Veckobrev v38

18 september 2023

Veckobrev från klubbmötet 18 september, 2023

På dagens lunchmöte hade vi besök av ordförande Christer Gustavsson och Anders Daleskog från FN-föreningen i Karlstad

Organisationen bildades den 24 oktober 1945 i och med FN-stadgans undertecknande. Organisationen hade då 51 medlemsländer. I dag har antalet medlemmar ökat till 193.

Sverige blev medlem i FN 1946, året efter det att organisationen bildats. Sedan dess har ett aktivt engagemang i FN utgjort en hörnsten i svensk utrikespolitik. Sverige är en av de största bidragsgivarna till FN och ett av de länder som uppfyller FN:s biståndsmål om 0,7 procent

Det här gör FN: Några exempel

• FN ger mathjälp till 90 miljoner människor i 73 länder. Världslivsmedelsprogrammet (World Food Programme, WFP) skapades 1961 av generalförsamlingen och är världens största humanitära organisation.
  • FN:s vaccinationsprogram når 58 procent av barnen i världen och räddar 2,5 miljoner liv per år.
  • FN:s arbete med mödravård räddar livet på 30 miljoner kvinnor per år. FN bistår 36 miljoner flyktingar från krigs- och svältzoner och förföljelse.
  • FN:s humanitära katastrofbistånd har förmedlat över 12 miljarder dollar sedan 1992.
  • Med början 1989 har FN biträtt närapå 2,6 miljoner afghaner att återkomma hem från Iran och Pakistan.
  • I f.d. Jugoslavien sekunderade UNHCR 3,5 miljoner flyktingar, personer förflyttade inom landet och andra krigsdrabbade personer.
  • Fem och en halv miljon Palestinaflyktingar står under beskydd av FN:s hjälporganisation för Palestinaflyktingar (UNRWA).

Över 100 000 svenskar har tjänstgjort i FN. Mot denna bakgrund är det inte förvånande att drygt hälften av svenskarna, eller 54 procent, har ganska eller mycket stort förtroende för FN (Novus i september 2020). Bara 15 procent har ganska eller mycket litet förtroende.

Generalsekreterare och Fredspristagare

Dag Hammarskjöld var FN:s generalsekreterare 1953-1961. Han är en av de internationellt mest kända svenskarna i modern tid. Som generalsekreterare lyckades han utveckla FN och lösa ett stort antal kriser i världen.

I Sveriges delegation vid FN- högkvarteret arbetar ca 30 personer.

Tack för ett informativt och trevligt föredrag.

Kommande program:

Karlstad RK, ”Svenskt skogsbruk i världklass” - Hotell Drott, 25 oktober, 11.45 – 13.00. Anmäl gärna att du kommer via hemsidan eller till karlstad@rotary.se.

City RK, ” LÄGET PÅ FASTIGHETSMARKNADEN - STIGANDE RÄNTOR OCH FALLANDE VÄRDEN”, frukostmöte på Hotell Plaza, fredag 29 september 07.30 – 08.45

2024 © RC Karlstad - alla rättigheter förbehålles